Hjem MotorMaritimt AirYacht – perfekt for deg som vil ta yachten til himmels!

AirYacht – perfekt for deg som vil ta yachten til himmels!

av Rune Fredstad

Pc’en var skrudd på, frokosten sto på bordet ved siden av skjermen og alt lå til rette for nok en normal dag på kontoret. Haka traff imidlertid skrivebordet så kaffen skvetta når jeg leste den her pressemeldingen. Skal de virkelig lage en superyacht og koble den til et luftskip? En såkalt Airyacht? Og hvor mange eurojackpoter må vi ta for å få tak i en?

airyacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht

Undertegnede har selv spankulert langs havner fylt med de største yachtene man kan tenke seg og disse er gjerne rikelig utstyrt med alt fra vannscootere til egne transportbåter til garasjer spekket til randen med eksotiske superbiler. Med konseptet AirYacht har de to designerne Guillaume Hoddé og Matthieu Ozanne satt seg om mål å ta såkalt yachting til helt nye høyder. 

Denne skapelsen – gitt at den blir en realitet – gir eieren en superyacht på hele 197 fot (60 meter) og et luftskip på småpene 656 fot (200 meter). Målet har vært enkelt: å skape en ultra luksuriøs yatchingfølelse selv når man vil krysse områder uten vann.

Når man investerer i et slikt konseptet så handler det ikke bare om luksusen, men man forventer også at absolutt alle små detaljer er tenkt på for et luftskip tar plass og noen ganger kan det være vanskelig å manøvrere denne ned mellom busker, skyskrapere eller andre hindringer. For å løse denne utfordringen kommer skipet med en egen heis som lar selve luftskipet henge ganske så høyt over bakken mens yachten senkes ned til ønsket parkeringsplass mens luftskiftet også kan kobles fra og bli en helt egen ekvipasje. Som vi kan se av bildene så passer jo dette perfekt inn midt på savannen omgitt av løver og elefanter. 

Skulle man imidlertid lure på hva som skjer med luftskipet når man har plassert superyachten sin midt i ørkenen så kan vi betrygge potensielle eiere med at selve luftskipet vil ha eget crew på 3 personer, kan brukes opp til 9800 fot over bakken og det kommer også med en selvkjøring funksjon som skal la skipet fly rundt på egen hånd i en uke. Vi ser imidlertid for oss at det kan være greit å lønne i alle fall en pilot som passer på siden en viss bilprodusent har bevisst til gangs at dagens autonome teknologi kanskje ikke er helt i mål riktig enda. 

Som eier er man naturligvis mer interessert i å nyte livet enn å sitte bak roret og denne superyachten kommer naturligvis med alt man kan ønske seg av luksus. Med 3 etasjer til rådighet får man plass til 12 gjester fordelt på fem eller seks lugarer. Skulle det bli kjedelig å ta bilder av de ville dyrene så kan man alltids nyte oppholdet på skipet hvor det finnes egen jacuzzi, spa, badebasseng, treningssenter, landingsdekk for et helikopter og naturligvis en egen garasje for leketøy som vannscootere, motorsykler og superbiler

Det eneste skåret i gleden så vidt kan se i skrivende stund er det at selve yachten kommer uten noen form for eget driftssystem. Ergo null motor, seil eller annet slik at man er avhengig av selve luftskipet for å komme seg dit man ønsker. At det kan være greit å bli droppet i havnen i Monaco, på savannen eller på en campingplass er uten tvil praktisk, men vi ser for oss visse utfordringer om man har funnet en rolig plass på sjøen og det plutselig blåser opp uten at man kan gjøre annet enn å se hvor man havner. Vi satser imidlertid på at man i denne prisklassen også har medarbeidere som har en viss kontroll på været og kan hjelpe til med å planlegge reisen etter dette. 

AirYacht er planlagt levert til de første kundene allerede i 2026 og kan forhåndsbestilles allerede nå

Bilde: Darnet Design/AirYacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht
Bilde: Darnet Design/AirYacht

Kulturblekka uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy