Hjem BøkerBokanmeldelser Alle Andre av Sally Rooney – En Smart Kjærlighetsroman

Alle Andre av Sally Rooney – En Smart Kjærlighetsroman

av Maia Birtles

Iblant dukker det opp en ny forfatter i den litterære verdenen som blir hyllet som samtidens litterære talsperson. En slik forfatter skinner ofte lys på noe særegent som viser omverdenen hva det vil si å være et menneske i dag. I Irland heter denne nye stemmen Sally Rooney. Hun er tjueåtte år og kom for noen år siden fra hennes hjemby Castlebar vest i Irland, til hovedstaden Dublin for å studere ved landets mest prestisjefylte universitet; Trinity College Dublin.

Hun har pannelugg og bruker gensere i duse farger og kan snakke om Marxisme og klassepolitikk med tunga beint i munnen. Nærmest alle intervjuer og artikler om Rooney beskriver henne som en ung kvinne med en sylskarp intelligens og en utrolig sterk evne til å debattere. Ikke så rart kanskje, ettersom hun tilbrakte studentårene sine som debattant på universitetets debattlag, og ble rangert som den beste debattøren i Europa.

Når man leser slike fakta om denne unge kvinnen fra vest-Irland, kan man fort gjøre seg opp en mening om hvordan bøkene hennes er. Man tenker gjerne at her er en kvinne som bruker enhver anledning til å demonstrere en form for intellektuell overlegenhet i bøkene sine. Men leser man romanene til Sally Rooney, vil man fort merke seg at her er det ingen overbruk av sjargong eller innviklet sosialteori. Romanene til Sally Rooney er fantastisk lesbare.

Rooney sin debutroman, Samtaler med Venner, ble kritikerrost for dens selvsikre stil og smarte fremstilling av mennesker og relasjoner. Ett år senere kom hennes andre roman; Normal People, nå oversatt til norsk som Alle Andre. Alle Andre skaffet Rooney en plass på nominasjonslisten til prestisjefylte Man Booker Prize og er blitt beskrevet som en samtidsklassiker av The Guardian i Storbritannia.

Romanen handler om relasjonen mellom to unge mennesker fra vest-Irland. Marianne er upopulær på skolen og bor i et stort hus med en bror som slår henne og en mor som velger å overse det. Connell sin mor er vaskehjelpen til Marianne sin familie. Fortellingen begynner når Marianne og Connell er tenåringer og følger dem fra skoletiden i vest-Irland til livet som studenter på Trinity College i Dublin.

Romanen fokuserer på forholdet mellom de to hovedpersonene, som i løpet av boken utvikler sterke følelser for hverandre. Debutromanen til Rooney, Samtaler med Venner, fokuserer som tittelen røper, hovedsakelig på samtalene som foregår mellom fire hovedpersoner i boken. Rooney sin skrivemåte appellerer til det konkrete; ord som sies og reaksjonene disse ordene skaper. Også i Alle Andre spiller samtalene mellom karakterene en stor rolle. Temaer som elitisme og privilegier diskuteres. Dette er store, ofte kompliserte temaer som mange av oss gjerne skygger unna. Men måten karakterene diskuterer dem i boken føles likevel ikke fremmedgjort eller vanskelig å forholde seg til. Tvert imot, man får følelsen av at man sitter der med dem og drikker en kaffe eller et glass vin og er nærmest selv en del av samtalen deres.

Både Samtaler med Venner og Alle Andre sine hendelsesforløp skjer i et Irland som nylig har vært utsatt for en finansiell krise. Dette reflekteres i samtalene som karakterene har imellom seg og ligger nærmest som et geografisk bakteppe i fortellingene. Og alt som Rooney beskriver; politikk, elitisme, relasjoner mellom mennesker og kjærlighet, gjøres på en jordnær og tilgjengelig måte som gjør at romanene hennes når et stort publikum. Det er nok kombinasjonen av disse tingene som har gjort at Alle Andre har blitt definert som en samtidsklassiker.

Er Alle Andre en kjærlighetsroman? Det vil jeg absolutt si. Men selv om den omhandler dype følelser og ekte kjærlighet, styrer den langt unna å bli en klisje. Til det er Rooney sitt klare språk og evne til å beskrive de mange, ofte motstridende følelsene som mennesker opplever, altfor velutviklet.

Slik som Rooney sin skarpe intelligens, vil Alle Andre treffe deg rett hvor det gjelder. Med Rooney sitt lette, klare språk, vil du komme deg raskt gjennom de tohundreogseksti noe sidene, og før du vet ordet av det; ja så vipps, har du lest en samtidsklassiker.

Legg igjen en kommentar

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.