Hjem MotorBil DeLorean DMC-12 gjenoppstår som en elektrisk superbil!

DeLorean DMC-12 gjenoppstår som en elektrisk superbil!

av Rune Fredstad

Mediebildet er fult av bilnyheter nå om dagen og selv om flertallet er elektriske så tviholder tradisjonalister som Ferrari og Shelby på forbrenningsmotoren. Når vi så at DeLorean plutselig annonserte at den klassiske DeLorean DMC-12 skal gjenoppstå i en elektrisk utgave samtidig som de la ut et teaser-bilde så satte vi ikke kaffen i halsen; den koppen gikk rett i gulvet!

I et tiår hvor grenser ble definert av fantasi fremfor fornuft var det ikke bare på den store skjermen at kamper ble utkjempet. I bilens verden kom den ene tidløse, legendariske og fullstendig spinnville kjerra etter den andre. Men om noen egentlig ble mer ikoniske enn DeLorean DMC-12? Vi har våre tvil for ikke bare var bilens utseende unikt, men motoren var slettes ikke verst den heller. I alle fall når den først gikk. Det til tross for at den riktignok sto noe tilbake i forhold til de absolutt råeste bilene i klassen, men på en annen side; om du kjører i 150km/t eller 250km/t når du skal vise frem bilen i nærmeste bysentrum har neppe så mye å si.

Det som derimot tok DeLorean DMC-12 fra å være bare nok en superbil til å bli et ikon var dens rolle i den ikke helt ukjente filmtriologien Back To The Feature. Michael J. Fox spilte unggutten Marty McFly som ble den lettere smågale og fullstendig geniale oppfinneren Dr Emmet Brown’s – spilt av Christopher Lloyd – samarbeidspartner når fremtiden sto i fare og førstnevnte måtte ta en tur tilbake i tid for å redde sin egen eksistens. Tidsmaskinen var naturligvis en DeLoaran’s DMC-12 og resten ble historie. For de som ikke har sett filmene så nøyer vi oss med å skrive «SE DE!!» og spesielt den første for ord vil aldri være i stand til å forklare nøyaktig hvorfor denne modellen fikk sitt ikoniske status.

Fra en elendig start til en katastrofal slutt..

Opp igjennom årenes gang har imidlertid ryktebørsen våknet til liv ved jevne mellomrom og det har blitt hvisket stille om en gjenoppstandelse for merket som fikk en litt vanskelig start. Den første bilen forlot samlebåndet i 1981 og den siste i 1982. Den innledende produksjonen var preget av høyst variabel kvalitet, det ble jukset med serienummer og det var streng tatt lite som var som det skulle. På en annen side så maktet de midt oppe i alt dette lidenskapelige kaosprosjektet å skape en legende.

Merkets skaper – John DeLorean – fikk dessverre et like kaotisk liv som bilen han skjenket verda. Når det blåste som verst rundt merket i 1982 så befant han plutselig på tiltalebanken etter å ha blitt tatt med 27 kilo kokain. Ifølge anklagen handlet det om å redde bilmerket fra å gå konkurs og ville således ha gått ned i historien som en av de særeste redningsaksjonene fra den tidens bilbransje. Særere skulle det bli under rettsaken når hans advokater klarte det kunststykket å ikke bare få han frikjent, men også bevise at FBI hadde lurt han trill rundt. Med et renvasket navn burde det ha gått den riktige veien for DeLorean og bilen, men med et ødelagt rykte i finansverdenen gikk det som det måtte og en av historiens største automobile ikoner var historie.

Det skulle imidlertid ikke ta mer enn 3 år før Hr DeLorean atter en gang befant seg på tiltalebanken og denne gangen gikk anklagene ut på at han hadde svindlet sine egne investorer som hadde tapt sine penger. Også her maktet advokatene å få han frikjent.

Det sies at alle gode ting er tre og det gjelder også ulykker. Året var 1999 når han ikke lenger så noen vei utenom å slå seg selv konkurs etter å ha kjempet mot 40 juridiske saker etter at hans eget DeLorean Motor Company gikk på dunken. Som om det ikke var ille nok måtte han til slutt selge sin prakteiendom i Bedminister i 2000 og kjøperen var ingen ringere enn Donald Trump som konverterte den til en ny golfbane. Katastrofen var således komplett og skaperen av selveste DeLorean flyttet til New Jersey hvor han tilbrakte sine siste år frem til han sovnet stille inn i 2005.

..til en elektrisk gjenoppstandelse

Dette er avsnittet hvor vi burde avsløre alt av de saftige detaljene ikke sant? Dessverre. Vi vet strengt tatt ingenting! Ikke utover at DeLorean Motorcompany har avslørt at deres ikoniske DMC-12 vil gjenoppstå i en elektrisk hvor alt av historiske detaljer vil bli ivaretatt. Alt fra fra de velkjente formene til de udødelige måkevingedørene. Det skal definitivt ikke herske noen tvil om at dette er en DeLorean og rekkevidden er satt til 480km på fulladet batteri. Vi mistenker nok at det er et fåtall av de heldige kjøperne som makter å kjøre den så pent at de oppnår denne rekkevidden for var det en ting DeLorean DMC-12 aldri bydde opp til så var det rolige søndagsturer.

Utover det har de ikke avslørt så mye mer enn at de lover å vise frem konseptet på Pebble Beach Concours d’Eleganse som er satt til 21 august 2022 i Monterey, California.

I forbindelse med slippet av bildet i toppen av denne artikkelen så uttalte DeLorean’s CMO Troy Beetz «“It will most certainly not be a one-to-one with the 1980s vehicle,”, “This is a true luxury vehicle that is high-tech. (It will) have its own persona.” og toppet det med å påstå at designet skal være så likt at det føles som om den “had it been around for the last 40 years.”

DeLorean har allerede opprettet en nettside hvor potensielle kjøpere kan melde seg på interesseliste: https://www.delorean.com/

Vi lover naturligvis å følge opp denne modellen siden vi ikke bare regner med at den kommer til å bli en showstopper, men også kan bidra til å få andre superbilprodusenter til å få opp tempoet i forhold til elektrifisering av sine egne superbilder.

Kulturblekka uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy