Hjem GamingSpillanmeldelser High Risers – Den eneste du må slå er deg selv

High Risers – Den eneste du må slå er deg selv

High Risers er et platform arcadespill man kan få gratis via Play Butikken. Man spiller som en kontorarbeider som forsøker å hoppe oppover i businessverden. Målet er å komme så langt som mulig før man får sparken, og blir sendt avgårde med en gylden fallskjerm.

Spillet har et ganske enkelt konsept det er lett å bli avhengig av. Man kontrollerer kontorarbeideren med en enkelt finger. For å få dem til å hoppe oppover trykker man på skjermen. For å komme høyest mulig må man følge godt med og være litt strategisk for når man skal hoppe.

En av grunnene til at det er enkelt å bli avhengig av High Risers er fordi man ofte føler man kunne gjort det bedre. Man mister fokus et lite øyeblikk som koster deg rekorden, så da begynner man på nytt med et mål for øye: slå din egen rekord. Etter hvert som man spiller og har slått seg selv en del ganger, så begynner man å savne et offisielt leaderboard. Et sted hvor man kunne sammenlignet sine egne rekorder med andre.

Dette er en av spillets største svakheter. Når man spiller lenge nok kommer jo spørsmålet: hvor godt er resultatet mitt sammenlignet med andre? Det er ikke noe sted man kan sammenligne sine egne resultater med andre spillere. Så det er umulig å vite om 200, 300 eller 400 etasjer er et godt resultat.

Lydeffektene i spillet er gode. Man får en liten “pjong” lyd hver gang man hopper. Det er en ganske tilfredsstillende lyd som balanserer seg godt. Man risikerer ofte at sånne lyder blir irriterende, men her får man ikke det problemet. Man får også en egen lyd når man løper. Det man mangler derimot er et soundtrack eller en theme sang. Spillet er forstyrrende stille. Det er ikke noe musikk eller lyd utenom de lydene nevnt ovenfor.

En annen styrke i spillet er oppsettet. Man spiller på samme bane hele tiden, men den endrer seg litt hver gang. Så selv om det er likheter er det aldri akkurat samme oppsett. Dette sikrer at man ikke blir lei for fort. Det gjør det også vanskeligere å følge noe mønster når man spiller. Så man må følge godt med hele tiden. Man kan kjøpe add-ons som endrer bakgrunnen. Man kan også kjøpe add-ons som endrer utseende på kontorarbeideren. Ingen av disse tingene påvirker spillet på noen måte. Så det er helt unødvendig, men kan være en artig måte å fornye spillet noen runder.

En siste styrke man kan nevne for spillet er at det ikke har noen reklame. Uavhengig av hvor mange ganger man prøver så kommer det ikke noe reklame. Man kan se på reklame for å få mynter i spillet, men man får nok mynter på egen hånd. Så det er helt unødvendig. Man kan derfor spille en helt gratis versjon av dette spillet som gir en fullverdig opplevelse. Det er et forfriskende aspekt med et mobilspill.

Dommen

High Risers er et platform arcadespill utviklet av Kumobius. Spillet er engasjerende og avhengighetsskapende, men kan slite med å holde oppmerksomheten over tid. Som et gratis spill er det en stor styrke at det ikke er noe reklame, og at man får hele spillopplevelsen inkludert. High Risers har en del svakheter som svekker helhetsinntrykket av spillet, men det er allikevel en del moro. Vel verdt et forsøk hvis du ønsker å prøve et nytt spill.

Karakter: 4 av 6

Følg Kulturblekka på Facebook