Hjem Film Jakob’s Wife (2021) – Blodig småkåt pastorfrue finner seg selv

Jakob’s Wife (2021) – Blodig småkåt pastorfrue finner seg selv

av Rune Fredstad

Ta en titt på kinoprogrammet når som helst på året og det vil høre med til sjeldenhetene at det toppes av en horrorfilm. Så sant den ikke er signert James Wan. Gå litt utenfor den smale – og kommersielle – sti så blir det fort andre innvoller for sjangeren har ikke blomstret så godt på lenge som den gjør nå og Jakob’s Wife må ha litt av æren her.

jacobs wife

Anne Fedder er den middelaldrende kvinnen som lever sitt livs verste dager. Gift med en pastor i gudsforlatt småby blottet for sjarm, sjel og annet har hun for lengst inntatt den trygge plassen i sin bedre halvdels armkrok. At det hele føles mer som en langsom død får så være. Alt forandrer seg når hun en mørk kveld ikke bare er farlig nære med å være utro, men også blir bitt av en vampyr. Det som en gang var et kjedelig liv blir det stikk motsatte når selvtilliten til å bruke lekre kjoler og sminke kommer hånd i hånd med viljen til å stå opp for seg selv så vel som en helt ny appetitt på andre mennesker. At denne appetitten også gjelder andre personers blod er naturligvis et aldri så lite kutt i halsen!

 Som et passion project har ikoniske Barbara Crampton (From Beyond, Re-Animator, Puppet Master: The Littlest Reich) brukt flere år på å stable denne filmen på beina og det tar ikke lange stunden før man forstår hvorfor. Der hvor horrorfilmer gjerne er enkle saker laget for å underholdende i all sin splatterhet er Jakob’s Wife horrorfilmen ikke bare med ett hjerte, men også en mening. 

Vampyrismen er en metafor for den rollen så altfor mange kvinner har fått i dag og ikke minst deres altfor ofte håpløse kamp for å komme seg ut av den. Akkurat dette minefeltet skal jeg holde meg unna, men vår heltinne Anne er filmens personliggjøring av denne kampen. Med Crampton i førersetet så er det ikke til å legge skjul på at dette forsåvidt fungerer. Hun har beholdt sin særegne evne til å balansere på den hårfine grensen mellom hva som er innafor og hva som er for drøyt samtidig som hun opp igjennom årenes gang har vist seg å kunne takle langt tyngre roller enn bare horror-damer. I rollen som Anne får hun som oftest fullt utløp for det meste og selv om det dramatiske for så vidt sitter så er det ikke til å legge skjul på at er i horrorscenene Crampton kommer til sin fulle rett.

Mye av æren tilfaller også Larry Fessenden som spiller hennes i utgangspunktet kontrollerende men stadig mer ydmyke ektemann Pastor Jakob. Etter flere tiår som et vaskeekte horrorikon selv, har han for lengst funnet sin plass i filmhistorien og sammen med Crampton tar han oss med tilbake til gamle dager mens samspillet sitter akkurat så godt som jeg hadde håpet på.

Med et ekstremt lavt budsjett handler mye om å gjøre det kreativt og ingen skal beskylde Jakob’s Wife for å ikke være kreativ. Fremfor å pøse på med halvhjerta horrorscener samles det opp mot slutten og når det først skjer noe på skjermen så vær du sikker på at det blir tatt helt ut. Selv tok jeg meg selv i å glise rund baut når det endelig tok av. Hva annet kan man gjøre når Crampton spiller vampyr på lavbudsjett?!

Uheldigvis for Jakob’s Wife så vel som publikumet så er dette også filmen som lenge sliter med å finne seg selv. All ære til forsøket – og gjennomføringen – med å trekke mange kvinners uheldige situasjon frem i dagslyset og stående applaus for kreativiteten i horrorscenene, men Jakob’s Wife makter aldri å ta det siste steget opp fra nivået “kult å se, men vanskelig å huske”. Men for all del; man vinner mer enn man taper ved å se igjennom den. 

Følg Film og Serieuniverset – Norges største gruppe for filmentusiasterFacebook.

Kulturblekka uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy