Hjem MotorBil Porsche Mission R viser veien mot en fremtid preget av ekstreme ytelser

Porsche Mission R viser veien mot en fremtid preget av ekstreme ytelser

av Rune Fredstad

Forbrenningsmotoren går mot slutten og det er ikke så lenge siden mang en sportsbilprodusent bastant uttalte at de aldri i verda kom til å gå elektrisk. Stadig flere av de har knasket sine såre ord smakstilsatt med bitterhetens krydder. Porsche på sin side la aldri skjul på at de ikke bare ønsket å være med på det elektriske kappløpet, men også ligge i forkant. Nå lanserer de sin Porsche Mission R som er et stilstudie i hva de selv tenker om fremtiden så vel som en reel racingbil og vi kan ikke annet gjøre enn å glise rund baut når vi leser om spesifikasjonene på denne skapelsen.

De fleste bilprodusenter bruker racingbanen for utvikling av sine biler og det kan nok tenkes at en og annen produsent nå følger Porsche med argusøyne. Bilen er ment å være klar for banen allerede i 2025 eller 2026 så vi ser ikke bort at spesifikasjonene kan bli ytterlig oppgraderte før den tid.

Porsche Mission R

Per nå loves det en akselerasjon på 2,5 sekunder fra 0-100 km/t og selv om dette ikke er helt der oppe blant de mest ekstremene bilene så er dette mer enn nok til å flytte hjertet fra brystet til halsen på de fleste av oss. Vi ser heller ikke bort fra at det samme hjertet banker litt fortere allerede når Porsche Mission R skal inspiseres for den ligner på 718 Cayman i størrelse og utforming selv om den er litt lavere, litt bredere, og litt vassere i designspråket.

Når de første 100 kilometerne er nådd og det er på tide å sette rundetider så begynner også moroa. Mission R byr på to elektriske motorer hvor den fremre som presser ut 429 hestekrefter og den bakre 644 hestekrefter. Med to motorer gir Porsche også den heldige sjåføren to forskjellige moduser; Race og Qualifying.

Førstnevnte gir en 671 hestekrefter å leike seg med og bør være enn nok for når man skal ligge side om side i kampen om seieren. Morroa begynner imidlertid i våre øyne når det skal kvalifiseres siden man da har tilgang til alle 1073 hestekreftene! Vi mistenker at det fort kan bli farlig moro når over tusen elektriske hester slippes løs!

Slike ytelser gjør noe med strømforbruket og med en 80.0 kWh batteripakke loves det kjøretid på mellom 30 og 45 min avhengig av hvor bananas man går med gasspedalen under sin jakt på å nå toppfarten på 300 km/t. For å kompensere for dette leveres Mission R med et 900-volts system som lar en lade fra fra 5% til 80% på bare 15 minutter.

Porsche Mission R

Tatt i betraktning at dette bare er starten på den elektriske racingfremtiden så gleder vi oss rått til se hvordan dette utarter seg. 30-45minutter er kanskje ikke så mye, men på banen er det ikke helt umulig at det faktisk kan lønne seg med ei litta pause etter å ha blitt utsatt for disse kreftene. Samtidig så operer gjerne ett team med to biler og vi ser derfor muligheten for lengre løp inkludert bilbytte fremfor ordinært dekkbytte.

Selv om dette er bare en prototype og den ferdige utgaven ikke kommer på banen før i 2025/2026 så ser vi også frem mot hvilken lærdom Porsche tar med seg fra dette prosjektet og viderefører til sine mer tilgjengelige modeller. Tanken om en Porsche Panamera med to motorer og rett under tusen hestekrefter er ikke helt ueffen og vi ser for oss at handleturen på Kiwi fort kan bli noe lengre enn planlagt, betraktelig mer underholdende enn hva den var med Priusen og muligens noe dyrere enn fryktet når bøtene skal betales.

Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R

Kulturblekka uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy