Hjem FilmFilmanmeldelser Prisoners of the Ghostland (2021) – Klassisk Cage galskap uten skarpe tenner

Prisoners of the Ghostland (2021) – Klassisk Cage galskap uten skarpe tenner

av Ole-Kristian Solberg

Nicolas Cage er ikke som alle andre skuespillere. Han er et Oscarvinnende talent som har arbeidet jevnt og trutt i en av de mest konkurranseutsatte industriene i verden i over førti år. Han er også en eksentrisk leading man som aldri har funnet ett manus han klarte å si nei til. Det har ført til at Cage har en av de mest merkverdige filmografiene i Hollywood med en smala av klassikere og et voksende fjell av stinkere. 

De siste årene har Cage gått i en spenstig retning. Han har sagt ja til et plethora av filmprosjekter som ble stadige sprøere, mer kreative, og lengre utenfor boksen. En av disse filmene er Prisoners of the Ghostland fra 2021. Cage selv sa dette var “the wildest movie I’ve ever made” (dette var derimot før både Pig og The Unbearable Weight of Massive Talent). Det gir visse forventninger til prosjektet. 

Cage spiller Hero, en fange i en dystopisk Western inspirert framtidsversjon av Japan. Han blir sendt på et oppdrag for å redde Bernice (Sofia Boutella), datteren til guvernøren i området (Bill Mosely). Hero blir påkledd en spesiell drakt med eksplosiver som kommer til å utløses hvis han ikke finner Bernice innen tre dager, og bringer henne tilbake til guvernøren innen fem dagene. To av disse eksplosivene er plassert ved testiklene hans. Som sier alt du trenger å vite om filmens mentalitet. 

Hero drar ut på oppdrag i en verden litt utenom det vanlige. Det er en verden fylt med fjerne landsbyer med utstillingsdukker laget av mennesker og radioaktive skapninger som jakter etter ressurser i forlatte ørkener. Mens han blir hjemsøkt av minner rundt onde handlinger han gjort i fortiden, blir han dratt inn i nyere komplikasjoner i nåtiden. 

Filmen har utvilsomt sin sjarm. Det er en herlig, over the top B-film som ikke tar seg selv alt for seriøst. Det er mye som ikke helt gir mening, men den har en galskap som minner om et eksentrisk videospill ala Fallout eller Bioshock. Det visuelle er engasjerende, flere av karakterene er ganske minneverdige, og flere av skuespillerne prøver så godt de kan med materien de har fått levert i manuset fra Aaron Hendry og Reza Sixo Safai. Mosely og Cage virker spesielt å kose seg med materien.  

Samtidig så er det ikke til å legge under en sko at denne filmen er definitivt ikke for alle. Handlingen kan være vanskelig å sette seg inn i. Det visuelle er litt merkelig hvis man ikke helt setter seg inn i verden som blir skapt av regissør Sion Sono. Skuespillet bærer preg av B-film standard fra mennesker som egentlig kan bedre. Det er også vanskelig å plassere tonen til filmen. Den har aspekter som faller innenfor komedie, action, drama, og skrekk uten at de forskjellige elementene virker å passe godt sammen. 

Så hvordan kan man samle disse sidene til en helhetlig vurdering? Det er en film som treffer de som har riktig tankesett og faktisk ønsker en film litt utenom det vanlige. Det er en B-film som vil finne sin plass i filmhistorien som et must for filmelskere. Det er samtidig en film vanlige filmgåere kan la gå forbi uten å ha gått glipp av altfor mye. 

Karakter: 2 av 6

Følg oss på fb og få tilgang til eksklusive konkurranser:

Reklame: Sjekk ut Film og Serieuniverset (facebook)

Kulturblekka uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy