Hjem FilmFilmanmeldelser Problemet med Don’t Breathe 2

Problemet med Don’t Breathe 2

Den første Don’t Breathe (2016) kom som et friskt pust inn i skrekksjangeren. Det var et unikt konsept som ble utført på mesterlig vis av regissør Fede Alvarez. Kort forklart handler filmen om tre innbruddstyver som velger å bryte seg inn i hjemmet til ‘The Blind Man’ (Stephen Lang). Vel inne i hjemme innser de at de har begått en fatal feil, og de må nå forsøke å overleve inne i huset til ‘The Blind Man’. Filmen er engasjerende, kreativ, og et lite mesterverk. Det skal litt til for å gjøre et så enkelt og oppbrukt premiss på en unik og fengslende måte.

I 2021 kom oppfølgeren alle egentlig visste ville komme, men før man går videre er det greit å påpeke at det nå vil komme en dypere analyse av hendelsene i begge Don’t Breathe filmene. Hvis du ikke ønsker å vite noen spoilere til de filmene, kom heller tilbake etter du har sett dem.

I Don’t Breathe 2 følger vi ‘The Blind Man’, nå kjent som Norman Nordstrom (nok en gang spilt av Stephen Lang) og datteren hans Phoenix (Madelyn Grace). De bor fredelig for seg selv i et hus litt på utkanten av Detroit. Dette er et oppsett som ikke helt passer med inntrykket vi fikk av Norman etter den første filmen. I Don’t Breathe oppdager Rocky (Jane Levy) og de andre innbruddstyvene at Norman har kidnappet og voldtatt en jente han holder i fanget i kjelleren sin. Norman er den ubestridte skurken i den første filmen. Han er en god antagonist som gir filmen noen vi håper mislykkes. Selv om Rocky og de andre er kriminelle, så blir handlingene til Norman såpass groteske i kontrast at vi vil at de skal vinne.

Med dette i tankene er det vanskelig å kjøpe et oppsett hvor Norman bor et fredelig liv med “datteren” sin. Vi innser raskt at hun ikke er Normans biologiske datter. Så tankene våres løper litt løpsk en periode. Vi får vite at hendelsene i filmen finner sted 8 år etter en liten åpningsprolog. Denne prologen finner tilsynelatende plass etter hendelsene i den første filmen. Så mulighetene vi ser for oss først er at Norman har kidnappet denne jenta, og nekter å la henne dra.

En film kan selvfølgelig presentere skurken sin tidlig, men i Don’t Breathe 2 skal vi se på Norman som helten. Den gode karakteren som skal lede hendelsene i denne filmen til en god slutt. Da er det litt vanskelig å kjøpe dette konseptet gitt det som skjedde i Don’t Breathe. Det er vanlig for filmer å presentere karakterer med mørke fortider. Det er til og med noen filmer som har klart å ta skurken fra en film og gjøre dem til helten i oppfølgerne. Det mest åpenbare eksempelet ville vel vært Arnold Schwarzenegger i The Terminator og Terminator 2: Judgement Day

Forskjellen ligger i motivet for endringen. I Terminator-serien får vi vite at man har sendt en reprogrammert versjon av den samme karakteren som ble sendt tilbake for å drepe Sarah Connor i den første filmen. Vi får ikke en lignende forklaring i Don’t Breathe 2. Det er den samme karakteren som kidnappet, voldtok og drepte mennesker i den første filmen som nå er filmens helt.

Regissør Rodo Sayagues forsøker å løse dette ved å introdusere en annen skurk som skal være ondere enn Norman var i den første filmen. Dette blir gjort gjennom karakteren Raylan (Brendan Sexton III). Raylan er Phoenixs biologiske far. Han er også doplanger, organtyv, og har planer om å drepe Phoenix for å redde livet til hennes biologiske mor. Selv om Raylan er et ondt menneske, skaper dette noen nye problemer for filmen.

For det første så gir ikke motivasjonen til Raylan helt mening. Vi får vite at de skal ta Phoenix sitt hjerte for å gi det til hennes biologiske mor. Moren trenger et nytt hjerte og vi får vite at hun har større sjanse for å overleve hvis hun får et hjerte fra en slektning. Dette gir ikke helt mening hvis de samtidig skal være organtyver. Ville det ikke vært enklere for dem som organtyver å ta hjertet fra en av de menneskene de skader enn å tilfeldigvis finne frem til datteren sin bare for å drepe henne?

For det andre så blir ikke Norman en mer troverdig helt av at det finnes andre mennesker i filmen som er ondere. Manuset til Fede Alvarez og Rodo Sayagues forsøker å fikse dette problemet gjennom flere taler som skal rettferdiggjøre Norman som filmens helt. Vi får en tale fra en politibetjent som forteller ham at han er en ond mann som har gjort forferdelig ting. Senere gir Norman selv også en tale om at han er en ond mann som ikke fortjener gode ting. Dette er et forsøk på å rettferdiggjøre Norman som filmens helt, men er det noen som kjøper det?

Det interessante er at hvis man ser filmen i et vakuum så er Don’t Breathe 2 ganske bra. Den er engasjerende, har noen gode sekvenser, og skaper en stemning som passer filmen bra. Den kopierer oppskriften fra originalen, og blander det med en ganske solid dose av Panic Room (2002). Filmen er overraskende bra gitt hvor vanskelig det er å følge i originalens fotspor. Så det er ikke sluttproduktet i seg selv som er problemet, men selve oppsettet.

Følg KulturblekkaFacebook for eksklusive konkurranser