Hjem FilmFilmanmeldelser Problemet med Halloween Kills (2021)

Problemet med Halloween Kills (2021)

av Ole-Kristian Solberg

Michael Myers er en av skrekkhistoriens største ikoner. Helt siden John Carpenter først slapp den maskerte morderen løs på de uskyldige beboerne i den lille byen Haddonfield i Halloween (1978) har utallige liv blitt ødelagt av den manifesterte ondskapen. 

I Halloween Kills (2021) fortsetter marerittet for Laurie (Jamie Lee Curtis) og hennes familie. Etter hendelsene i Halloween (2018) tror Laurie at Michael er død for godt. Michael kommer seg selvfølgelig løs, og blodbadet begynner. Allerede her begynner et av de mest sentrale problemene i filmen. For å kunne diskutere dette i den detalj som det krever så må man spolere det som skjer. Så anse dette som deres første og eneste spoiler warning før vi går videre. 

I Halloween (2018) fanger Laurie og familien hennes Michael i kjelleren av huset deres før de tenner på huset. I Halloween Kills forsøker brannmannskapet å slukke brannen. En brannmann faller igjennom gulvet, hvor det blir avslørt at Michael gjemte seg bak en vegg. Uskadd. Han dreper brannmannen og kommer seg løs. 

Når Michael går ut av huset står det et knipe brannmenn å venter på ham. Her har filmen et viktig valg å ta. Skal man insinuere en kamp før man kutter til en annen scene eller skal man vise kampen? Skal man la Michael være en mystisk kraft av ondskap eller skal han være en slags slasher versjon av Jason Bourne? Til filmens store svekkelse velger regissør David Gordon Green det siste alternativet. Michael slakter sin vei gjennom utallige brannmenn i en scene som hører mer hjemme i en John Wick film enn i en skrekkfilm. 

Problemet med dette valget er at Michael ellers blir framstilt som en slags stoisk skapning som ikke gjør så mye ut av seg. Han tusler litt fra sted til sted mens han dreper de han møter på. Han løper aldri. Han har god tid for å si det sånn. Mye av skrekken kommer fra hans tilstedeværelse fremfor ting han faktisk gjør. Så når han finner sin indre Mel Gibson i Dødelig Våpen er det noe som ikke passer inn. 

Dette problemet alene dreper selvfølgelig ikke en film, men dette problemet er langt i fra alene. Det er mange ting man kan plukke på. Det er beboerne i et hus som hører fremmede skritt i andre etasje hvorpå de sier “there’s someone in our house”, hvor de velger å gå opp fremfor å gå ut. Det er de selverklærte hevnjegerne som klarer å låse seg selv inne i en bil som blir angrepet utenfra. Det er ungdommen som har sett utallige mennesker bli drept av Michael som allikevel tenker “vi kan ta’n” fremfor å vente på hjelp. Alt det er selvfølgelig vanlig skrekkfilm mentalitet. Folk oppfører seg ikke logisk, og det får så være. Det største problemet kommer derimot i filmens aller siste scene. 

Tidligere i filmen tror Laurie og Karen (Judy Greer) at Michael er død. De har sett han bli sablet ned av byens innbyggere. Dagen er reddet, og livet kan gå videre. Karen går opp i andre etasje i Michael sitt barndoms hus. Hun står i rommet han tilbrakte sin barndom. Hun ser utover byen, og i gjenspeilet på vinduet ser hun Michael. Igjen har filmen et valg. Kutter man her kan diskusjonen begynne. Kommer Michael til å drepe henne eller er det en drøm? Er han faktisk i rommet sammen med henne eller er det noe hun ser for seg? En måte å se verden fra hans perspektiv? Igjen så velger filmen feil. Michael begynner å knivstikke Karen. Drapet pågår i noen sekunder før vi kutter til rulletekstene. Filmen er ferdig. 

En karakter vi har fulgt i to filmer blir drept uten at filmen virker å bry seg. Hvis man ønsket å drepe Karen hadde manusforfatterne Scott Teems, David Gordon Green og Danny McBride betydelig bedre muligheter til å gjøre det tidligere i filmen. De kunne eksempelvis gjort det når hun var alene på sykehuset. I den scenen forsøkte hun å redde en annen person fra å dø. Det ville vært ironisk på et vis at det førte til at hun selv ble drept. Da ville døden hennes fått en innvirkning i filmens handling. Fremfor å være en slags ettertanke. 

En annen måte å gjøre det på ville vært å drepe henne i åpningsscenen til Halloween Ends (2022). I så måte kunne det vært starten på handlingen i den filmen. At Laurie blir motivert til å ta hevn etter at Michael dreper datteren hennes. Det er sannsynligvis sånn de selger det uansett, men nå vet jo vi hva som skjer. Det følelsesmessige sjokket av å se Karen bli drept har allerede blitt brukt opp i denne filmen. Det vil ikke ha samme påvirkning når man ser det på nytt i neste film. 

Innvirkningen av disse problemene er at Halloween Kills ikke er en skummel film. Det er en blodig film, uten tvil. Den har noen gode ideer som kunne fått mer plass i handlingen. Den har noen gode karakterer som får meningsfulle øyeblikk. Til tross for dette så klarer den ikke å levere en god Halloween film. Den leverer ikke en god skrekkfilm i det hele tatt. 

Følg Kulturblekka på Facebook og Instagram

Kulturblekka uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy