Det er ett av tidenes album og Ride The Lightning er en musikalsk orgasme fra første til siste låt. Når den amerikanske whiskeyprodusenten Blackened ønsket å lage en ny limited edition så fikk de med seg Metallica på laget, disket opp en høyst unik produksjonsprosess og døpte resultatet naturlig nok for Rye The Lightning.

Blackened har gjort det til en merkevare å behandle sine dråper med såkalt soniske behandling. Skulle det høres litt snodig ut så er teorien at lydbølger påvirker modningsprosessen og dermed smaken.
I dette tilfellet så ble tønnene utsatt for lyden av albumet Ride The Lightning akkurat lenge nok til at de fikk sin særegne smak. Vær imidlertid klar over det ikke holdt med å bruke original skiva. Her tok de i bruk innspillingen som ble gjort når Metallica spilte gjennom hele albumet i 20212 på Orion Music Festival. Årsaken var at energien og lyden av publikumet påvirket whiskeyen på en helt annen måte enn den originale studioinnspillingen.
I følge Blackened resulterte dette i at de edle dråpene til Rye The Lightning fikk mer farge og smak enn ved vanlig behandling takket være at lydbølgene påvirket interaksjonen mellom selve whiskey’n og tønnene. Lukten er beskrevet som et en eksplosjon av toner av tørket fiken, høy, furu, pære og rom mens smaken skal by på kløverhonning, mynte, korn, sukkerrør, valnøtter og kanel.
Denne flasken blir sluppet i et begrenset opplag uten at det per nå er opplyst om hvor mange flasker som blir tilgjengelig og prisen er satt til $70. På flasken befinner det seg også en qr-kode som lar den heldige kjøperen laste ned en digital utgave av spillelisten som ble brukt til gi denne Whiskeyen sin særegne smak.
Skulle man imidlertid ikke få tak i en av disse flaskene så kan også qr-koden finnes på produsentens hjemmeside og i forbindelse med slippet uttalte bassist Robert Trujillo følgende:
Orion Music + More was an awesome experiment and experience. The vibe from the crowd was electrifying, and it’s really cool that we get to capture that energy in this release. We’ve used a few live songs in our playlists before, but never a full live playlist. So to be able to incorporate our fans in the BLACKENED journey and have them be a part of the whiskey-making process is really unique
Vi selv er alltid for de som disker opp med en virkelig unik whiskey og det skader naturligvis ikke at Metallica er involvert, men samtidig er vi litt skuffet over designet som i våre øyne var usedvanlig anonymt med tanke på bandet som er involvert her og selve prosessen her er jo høyst unik. Vi ser derfor ikke bort at dette er mer et veldig løst samarbeid enn et dedikert et.
På en annen side; vi ser frem mot flere slike snodige produksjoner for det siste vi trenger er flere tilfeller hvor et band bare klasker logoen sin på ei flaske hvor innholdet har absolutt null personlig og man betaler kun for bandlogoen.