Hjem BøkerBokanmeldelser The Panic #01 – En spennende ide som drukner i intriger

The Panic #01 – En spennende ide som drukner i intriger

Tegneserien The Panic plasser karakterene sine i en uforklarlig ulykke. De overlevende splittes av frykt, fordommer, og stereotyper. Det er en ide som fengsler leserne med sin enkelhet og nær uendelig potensial. Resultatet blir derimot ikke like vellykket som potensialet.

The Panic er skrevet av Neil Kleid med kunst fra Andrea Mutti. Serien er utgitt som en Comixology Original. Serien er fordelt i fem nummer. I dette første nummeret blir vi kjent med serien protagonist Annie. Hun er en politisk aktiv som var på vei til en Black Lives Matter protest under koronapandemien i det toget hennes avsporet på vei til New York.

Etter at ulykken har funnet sted gir Andrea Mutti oss et godt innblikk i kaoset som følger. Vi ser ulykken utspille seg, livene det tok med seg, og intrigene som det bærer med seg. Annies beste venn Niyati er en av de som døde under avsporingen. Vi får litt innblikk i hvordan Annie reagerer på det, men historien har det litt for travelt til å la henne holde på følelsene sine mer enn noen korte paneler.

De overlevende begynner fort å dele seg basert på tidligere politiske tilhørigheter. Dette er også en av de store svakhetene til historien. Vi følger karakterer som har opplevd en traumatisk, livsendrende krise. De er på sitt svakeste i det øyeblikket vi lærer dem å kjenne. Realismen rundt diskusjonene som bryter ut virker litt tilsidesatt for enkle politiske poeng fra den “virkelige” verden.

En av de hendelsene som står litt ut er diskusjon som bryter ut mellom en Black Lives Matter støttespiller som ber en Trump-støttespiller om å ta av seg “Make America Great Again” capsen sin. Når mannen nekter å ta den av, kommer fornærmelsene i begge retninger. Det er ikke det at en slik diskusjon ikke ville funnet sted etter en sånn ulykke. Problemet blir mer at det kommer snaut fem minutter etter ulykken.

Siden historien finner sted under koronapandemien er munnbindbruk et annet element som kan virke litt forstyrrende. Rett etter ulykken, med sin døde bestevenn ved siden av seg, så er “social distancing” noe av det mest sentrale i Annie sine tanker. En kan vel tro at skulle man opplevd noe sånt så ville man kanskje hatt andre ting å tenke på enn munnbind og to meters avstand.

Historien vi blir fortalt mellom alle disse unødvendige intrigene er ganske interessant. Vi får ikke vite hva som har forrårsaket ulykken, men vi får litt hint som forhåpentligvis blir videre utviklet i de neste utgavene. Det hadde vært bedre hvis man hadde fjernet noen av intrigene for å gi selve historien mer tid til å puste. Mye av fokuset til leseren blir spist opp av krangling og spørsmål som ikke bærer noe vekt i selve historien.

Dommen

Det første nummeret i Comixology Originals serien The Panic gjør en god jobb med å presentere konseptet sitt. Vi følger en gruppe overlevende etter en togulykke i New York som må finne en måte å samarbeide for å overleve. Kunsten fra Andrea Mutti formidler denne verden på en god måte, mens manuset til Neil Kleid fokuserer litt for mye på politiske intriger til å utnytte potensialet i historien til det fulle. Det er en god, men ujevn start på serien.

Karakter: 3 av 6